پردیس علامه طباطبایی اردبیل

راه های تخلیه خشم و کسب آرامش

بسمه تعالی


۱)تن آرامی:این تکنیک را هر روز برای کسب آرامش و ایجاد سلامتی بیشتر و به خصوص در زمان احساس خشم ، می توانید انجام دهید. در محیطی آرام قرار گیرید. چشم ها را بسته و تمام توجه خود را به تک تک اعضای بدن دهید. از نوک انگشت های پا شروع و تا فرق سر ادامه دهید ، عضلات خود را منقبض و منبسط کنید . در زمانی که توجه شما روی هر یک از اعضای بدن معطوف می شود، تصور می کنید که دارید آن عضو را نوازش و ماساژ می دهید تا آرام گیرد و به این شکل، تک تک اندام های بدن را آرام می کنید؛ به خصوص قسمت شانه ها و گردن را. با این عمل، به آرامش می رسید.

2) مشت کوبیدن: می توانید بالش را بردارید و روی پاهای خود بگذارید و سپس تا می توانید به روی آن بکوبید. به این شکل نیز به طور کامل از خشم، تخلیه می شوید.

 3) تکنیک فریاد زدن: الف)  می توانید بالشی را بردارید و جلوی دهان خود بگذارید و تا جایی که می توانید درون آن فریاد بزنید تا به طور کامل از خشم تخلیه شوید. ب) به کوه یا دشت بروید و در آن جا، تا می توانید فریاد بزنید.

 4) ماساژ دادن شقیقه ها: می توانید شقیقه های خود را با کمی روغن ، بسیار ملایم و نرم و به شکل دایره ای به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار برای رفع سردردها و فشارهای درون سر ، بسیار مفید است.

5) خنک کردن بدن: دوش گرفتن، وضو گرفتن، غسل کردن، شست وشوی دست و صورت و یا نوشیدن آب خنک می تواند علاوه بر متعادل کردن انرژی در بدن، به میزان زیادی باعث خنک شدن بدن و خون گردد که خود در کاهش خشم، بسیار مفید است.

6) نوشتن آن چه که باعث خشم شده است و سوزاندن آن نیز معجزه می کند.

7) سرگرم کردن خود: با سرگرم کردن ، خود را از فکرهای منفی دور ساخته و میزان خشم را از بین ببریم و یا دست کم کاهش دهیم. انجام اموری مانند:
ـ نواختن و یا گوش دادن به یک ساز و موسیقی ملایم مورد علاقه
ـ انجام یک کار هنری مورد علاقه مانند نقاشی، خطاطی، خیاطی و...
ـ رفتن به طبیعت، نگاه کردن به یک شاخه گل و انرژی گرفتن از طبیعت
ـ خندیدن حتی به شکل تصنعی و یا بی دلیل تا هورمون های بدن تغییر کند.
ـ تلفن زدن به یک دوست و یا سرزدن به یکی از اقوام و یا دوستان
ـ تماشای یک فیلم لذت بخش و شادی آور

8) ورزش کردن: پیاده روی و یا دویدن آهسته نیز در کاهش میزان خشم و یا دفعه های عصبانی شدن و به طور کلی تسلط بر خشم، بسیار مفید است.

 9) تغذیه مناسب: ـ کم کردن و یا قطع گوشت به خصوص گوشت قرمز، کالباس و سوسیس
ـ کم کردن میزان ادویه جات و نوشابه های گازدار
ـ استفاده زیاد از سبزی جات، میوه جات
ـ استفاده از گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان
ـ نوشیدن آب فراوان در طول روز

10) کمی صبر کردن و کشیدن چند نفس عمیق: با جدا کردن خود از آن محیط و فاصله گرفتن از آن چند نفس عمیق بکشید تا کم کم آرام گیرید.

11) تکنیک شمردن و بعد بروز خشم: به خود بگوئید: ”من خشم خود را بیرون خواهم ریخت، ولی اول باید از یک تا صد بشمارم“ و بعد شروع به شمردن کنید. تا پایان شمارش، خشم شما فرونشسته است.

12) تکنیک آئینه: در آئینه نگاه کنید و یا در خیال خود؛ بعد هر چه قدر خواستید به کسی که از دست او عصبانی هستید، بدوبیراه بگوئید و یا دلیل های عصبانیت خود را برایش مطرح کنید. این تکنیک نیز ما را بسیار آرام می کند.

13) دیدن عصبانیت خود به شکل آگاهانه و ریشه یابی کردن آن و سپس برخورد با آن به شکل منطقی: بهتر است بنشینید و کمی فکر کنید و ببینید که این عصبانیت از کجا آمده است. از چه کسی، برای چه مدتی است که شروع شده است. سپس از روش مذاکره استفاده کنید؛ یعنی در زمانی که هنوز خیلی عصبانی نشده اید و یا زمانی که عصبانیت تان فروکش کرده است؛ در شرایطی مناسب و محیطی آرام به بیان احساس ها و فکرهای خود با کلام و منطق درست بپردازید.

 ۱4) رها کردن گذشته و بخشیدن خود و دیگران از طریق بخشش و توبه.


واحد مشاوره دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی
 


نظرات کاربران