پردیس علامه طباطبایی اردبیل

جلسه استانی نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت با موضوع تحلیل ارزیابی اساتید از منظر دانشجویان بر گزار شد

و

 

 

    جلسه استانی با موضوع تحلیل  ارزیابی اساتید از منظر دانشجویان روز یک­شنبه  مورخ 24/08/94 از ساعت 16-18 با حضور سرپرست مدیریّت امور استانی پردیس­ها، آقای دکتر احمد نورمند، سرپرست پردیس بنت الهدی صدر خانم دکتر قاسم زاده، سرپرست مرکز آزادگان نیر آقای حسن ­پور ، معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و معاون توسعه منابع انسانی و دانشجویی پردیس­ها و برخی از اعضای هیأت علمی و مدرّسان غیرموظّفی  پردیس­ها، کارشناس مسئول نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت مدیریت استانی و کارشناسان نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت پردیس­ها در اتاق سرپرست مدیریت استانی پردیس­ها تشکیل یافت.

در ابتدای این جلسه آقای سیّدابراهیم رادنیری کارشناس مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفّیت مدیریّت استانی ضمن عرض سلام و خیرمقدم گویی  به حاضران جلسه و بیان اینکه کیفیّت علمی و فرهنگی دانشگاه در گرو کیفیّت اعضای هیأت علمی ؛ کیفیّت کارکنان غیر هیأت علمی و کیفیّت دانشجویان دانشگاه است و برای سنجش هر کدام از این مؤلّفه ها نیز شاخص­ها و نشانگرهایی تعریف شده و درخصوص ارزیابی عملکرد اساتید هیأت علمی و غیر هیأت علمی یکی از شاخص های مهمّ، ارزیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان است. لذا بررسی نتایج ارزیابی و آسیب شناسی ارزیابی اساتید از منظر دانشجویان در جهت بهبود این شاخص به مسئولان ذی­ربط کمک می کند ، آقای رادنیری طبق متن دعوت نامه­ ی جلسه از حاضران خواست تا در خصوص تحلیل خود در حیطه­ ی شاخص­های ارزیابی به ایراد مطالب بپردازند.

آقای حافظ تره ­باری مدیر گروه آموزشی پردیس علّامه طباطبایی، بر لزوم توجّه به دیگر    شاخص های ارزیابی اساتید تأکید کرده، بر مشارکت دادن معاون آموزشی ، مدیر گروه و سرگروه تخصصی در این زمینه توصیه کرد. دکتر قاسم زاده  سرپرست بنت الهدی صدر نیز تأثیر ارزیابی اساتید را بر کیفیّت تدریس آن­ها مؤثر دانسته، لزوم اطلاع رسانی به دانشجویان قبل از ارزیابی را خاطر نشان کرد. خانم ابوالفضلی ، کارشناس نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پردیس بنت الهدی صدر نیز بر لزوم بررسی کیفیّت تدریس اعضای هیأت علمی پردیس ها و مدرسان موظّفی  و غیرموظّفی  تأکید نموده، آن را یکی از مؤلّفه های ارزیابی دانشگاه ها اعلام نمود و اعضای  هیأت علمی را الگوی بارز دیگر اساتید و دانشجو معلمان معرفی کرد. آقای حسن پور نیز ضمن تأکید بر اجرایی بودن نتایج این ارزیابی­ها در خصوص اساتید و انتخاب بهترین آن­ها در امر تدریس ، بر لزوم ارزیابی دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی و مقایسه­ی نتایج بعد فارغ التحصیلی با ارزیابی صورت گرفته فعلی اشاره کرد و دلیل استفاده از مدرّسان دارای مدرک بالا برخلاف ضعیف بودن آن­ها را از نگاه دانشجو معلمان استفاده نکردن از معلّمان مجرّب آموزش و پرورش در تدریس دروس عملی به دلیل صدور بخشنامه معاونت آموزشی دانشگاه فرهنگیان دانست. آقای طرلانی مدرّس مجرّب گروه ادبیات نیز بر لزوم استفاده از تجربیّات مدرّسان تربیت معلم سابق در امر تدریس و نگاه همه جانبه به کیفیت بخشی در امر آموزش تأکید کرد، آقای سیّدمحمّد سیّد کلان کارشناس نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت و کارشناس آموزشی مرکز آزادگان نیر هم بر لزوم تغییر نگرش اساتید به سمت کیفیّت و بهبود مستمرّ آموزش و تدریس اشاره نمود و توجّه به تعهّد و هوش سازمانی در پردیس ها و ترکیب قدرت سازمانی ، شناختی و عاطفی اساتید را در تأثیر مولد بر دانشجویان موثر دانست . آقای جباری، معاون توسعه منابع و دانشجویی نیز بر ارزیابی اساتید بوسیله خودشان و بر خود ارزیابی و نقد خود ، قبل از هر چیز و رعایت قوانین و مقررات و ضوابط به جای روابط در تدریس اشاره کرد. آقای غلام زاده معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیس علّامه طباطبایی تأثیرهای منفی ارزیابی اساتید توسط دانشجویان را بر شمرد و آقای بهروش نماینده ­ی گروه علوم تربیتی و مدرّس مدعوّ پردیس ها بر لزوم بروز بودن اساتید ، داشتن نظم و ارتباط دو طرفه­ ی استاد – دانشجو در کیفیت بخشی به امر آموزش مفید دانسته، لزوم داشتن دید پراگماتیسمی به امر آموزش را مناسب بیان نمود.  برنامه­ ریزی های ما باید از  کنشی به سمت فراکنشی پیش رود. آقای مظفری معاون توسعه منابع انسانی و دانشجویی پردیس علامه طباطبایی هم بر اهمیّت ارزیابی اساتید از منظر دانشجویان به عنوان یک شاخص  اشاره کرده، اجرای این ارزیابی توسط دانشجویان ممتاز و توجیه آنها قبل از ارزیابی را مهم دانست. آقای دکتر نورمند در پایان در جمع بندی مطالب بر لزوم نقد و بررسی هر گونه ارزیابی و ذکر محاسن و معایب توأم آن تأکید نمود و شاخص های مطرح شده را گسترده و توجیه پذیر ، توصیف کرده ، بر لزوم استفاده از واژه های مناسب و قابل فهم دانشجویان در شاخص های ارزیابی تأکید نمود، ایشان همچنین به دغدغه­ ها و ناراحتی اساتید مجرّب و با سابقه  آموزش و پرورش در عدم جذب به عنوان هیأت علمی با 25 سال سابقه و دریافت حق التدریس پایین مدرّسان مدعوّ و غیرموظّفی  اشاره کرده، بر این نکته­ی قابل بررسی تأکید کرد که در امور مختلف به استاد چه چیزی داده شده تا براساس آن چیزی هم خواسته شود و اینکه این همه ملاک ها و معیار و شاخص مادّی و معنوی در فضای نظرخواهی و فرم و فرمت با کلمات و جملات ویژه و شرایط تأثیرگذار خارج از توانایی و ظرفیّت دانشجویان به نظر می­رسد، به اهمّیّت جریان و لزوم نظارت بر کیفیّت کار تعلیم و تربیت و تعلّم به عنوان ابزاری برای رشد و پیشرفت فکری و تفکر دانشگاهی و رسیدن جامعه آرمانی و اسلامی اشاره کرد. جلسه با جمع بندی مطالب برای ارائه­ ی گزارش در نشست کشوری کارشناسان نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیّت در زمان مقرر به پایان رسید.